maandag 12 oktober 2009

Verslag marathon Eindhoven

Gefinisht in 2u34minuten50seconden!

Ik heb gisteren in Eindhoven mijn eerste marathon tot een goed einde gebracht en in de beoogde doelstelling.

Deze was binnen de 2u35 finishen met een "goed" gevoel.

Zaterdagmorgen zijn we afgereisd naar Eindhoven om er op rustig alles voor te bereiden op de marathon van Zondag. S'middags haalden we onze nummer op aan de beurs. Daarna liepen we nog een halfuurtje los om vervolgens goed uit te rusten. Rond 17uur kon ik aanwezig zijn op de technical Meeting van de Topatleten. Een toffe ervaring.

Ik hoorde daar ook dat de vrouwen op schema van 2u33 zouden vertrekken met 3 hazen. Meteen de trainer gecontacteerd die dit een héél goede groep vond.

S'avonds volgde er nog de pastaparty en werd er nog even naar de voetbal gekeken maar mijn kaars doofde stilaan uit...

Zondagmorgen vrij vroeg uit de veren om goed te ontbijten en daarna alles in gereedheid te brengen voor de start. Ondertussen kwamen ook de supporters en trainer toe.

Rond half elf begaven we ons richting start en om 11u was het zover. Vanop de 3e rij ons vrijwel meteen in het spoor van de beste vrouwen genesteld. Tussentijden moesten ongeveer 18'10 per 5km zijn en de hazen liepen dit perfect. Elke 5km kregen we ook onze drank (SPONSER) toegereikt. Ik probeerde steeds 33cl te drinken... Naargelang de kilometers werd ons groepje alsmaar kleiner.

Een eerste klein dipje verwerkte ik goed en halfweg voelde ik me terug zéér goed. We kwamen door in 1u16'15sec. Perfect dus!

Daarna viel ook Ali uit onze groep, hij zou nog eens lange weg tegemoet gaan! Bij mij ging het steeds beter, enkel de maag bleef een vol gevoel hebben. Op km 28 beslist ik dan maar om een tussenstop te maken, het was nu of niet misschien??? Ook al ben ik maar 30sec verloren daar ben ik de race echt verloren... Nadien zocht ik meteen terug het tempo op en dat leek goed te lukken. Evenleek het er zelfs op dat ik terug vooraan zou kunnen aansluiten maar 30sec is een eeuwigheid. Tot km 35 ging alles super. De vrouwen zijn daar heftig versneld en ik zag ze dan ook niet meer lopen. Het enige waar ik nu nog moest aan denken was de finish halen. De laatste 5km zijn een echte martelweg. Dit gevoel kan je niet simuleren, daarvoor moet je de marathon uitlopen! Onderweg raapte ik nog enkel stilgevallen lopers op zoals Frederick Colpaert en Steven Dobbelaere. niet de minsten dus. Nog even het stadion van PSV voorbij en dan richting markt waar een massa volk stond te wachten in de laatste 2km. Ik zag de klok wegtikken maar wist mij nog onder de 2u35 te lopen.

Vooreerst een schitterende ervaring en het is super als je het doel dat je vooraf stelt haalt.

Maar een atleet zou geen atleet zijn als hij ook de minpuntjes zag die voor een verbetering zouden kunnen zorgen.

De weersomstandigheden in de tweede ronde waren allesbehalve goed. De wind stak op en zorgde voor een lastige laatste 7km. Een "alweer" sanitaire stop zorgde ervoor dat ik de voeling met de vrouwengroep moest loslaten. De eerste vrouw finishte uiteindelijk in 2u31' Ik was benieuwd geweest in hoeverre ik daarmee had concurreren.

Maar dat zal voor de volgende jaren zijn. Eerst goed herstellen, een goede winter doormaken en nieuwe plannen maken...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten